dinsdag 27 augustus 2013

Inspiratie


Er zijn dagen dat ik een vat boordevol inspiratie ben, maar het er toch niet van komt om te schrijven. Zo’n dag is het vandaag. Voortdurend heb ik een ander excuus om nog maar niet te hoeven beginnen. Eerst toch maar even opruimen. Niet dat er zoveel ‘rommel’ ligt maar toch is het, gek genoeg, plotsklaps van het grootste belang spullen op hun plek te leggen. Kleding die de kast in moet, ‘n plant die slap hangt water geven, de ontbijtspullen in de vaatwasser zetten (ja die heb ik tot mijn geluk ook, de afwas doen kan dus geen excuus zijn) en er kan ook nog wel een wasje worden gedraaid. In de tuin staan een paar planten die ook dringend water nodig hebben. Sam, onze poes, moet aangehaald worden, dat maakt ze wel duidelijk met haar gemiauw. Dan valt m’n oog op de merel die aan het baden is, daar blijf ik naar staan kijken. Zij neemt het er uitgebreid van, geen soortgenoten in de buurt. En ja, zo kan ik nog wel enkele excuses verzinnen. Uitstelgedrag, daar ben ik regelmatig mee behept.
Maar al is dat hoofd vol inspiratie, het is geen garantie dat de woorden er dan zomaar uitrollen, dat ik dan weet waarover ik zal schrijven. Over de vogels in de tuin, hoe ze ruziën bij het brood of elkaar van de container met vogelzaad proberen af te duwen? Ik kan ook over Sam schrijven, of over de huizenjacht. Over dat ene leuke huis, maar in de verkeerde buurt of het huis dat gehorig blijkt te zijn (in zo’n huis woon ik nu en geloof me, dat is niet fijn). Of het blijkt te duur of het is geen knus huis zoals wij het graag zouden willen en dat ook niet te realiseren is. Over de onrust die dat soms geeft omdat we nu toch dat huis willen waar we ieder onze ‘eigen ruimte’ hebben. Voor manlief eindelijk weer ‘zijn muziekkamer’, voor mezelf eindelijk weer ‘mijn kamer’ waar ik kan schrijven, schilderen en rommelen wanneer ik maar wil. Een kamer met veel licht, de schildersezel, m’n schrijftafel met boeken erop, een vaas met bloemen, de foto’s van dierbaren, de mooie kaarten, gekregen per post. Ik verlang naar deze dingen! Zal ik schrijven over die mooie bloem of over teleurstelling en blijdschap in het dagelijkse leven? Over het boek dat ik aan het lezen ben? Het is duidelijk, inspiratie genoeg, maar waar zal ik dan over schrijven?

1 opmerking:

  1. Lieve Ellie, ook dit is voor mij heel herkenbaar. Welk onderwerp aan te snijden, het niet weten, uit te stellen en de tijd tikt door. Ik lees van alles bij anderen, maar zelf? Uitstelgedrag ja en niet kunnen kiezen. Het duurde maar voort totdat ik dus vanmiddag eindelijk voor die lege pagina van Word ging zitten en het stukje eruit kwam dat je vandaag op mijn site gelezen hebt.

    Dank je wel dat je me de link gaf voor jouw inspiratiebron. En.......inmiddels zijn er toch enkele wensen van jullie gerealiseerd in en bij de nieuwe woning hè! Tof!! X

    BeantwoordenVerwijderen