woensdag 11 juni 2014

In de ban van



Ik ben aan het schilderen. Een ouderwets buikkastje met een klep waarachter al mijn tasjes en tassen en een lade waarin alle voorraad shampoo, tandpasta, lotion, bodymilk, ragertjes, wattips en nog meer, teveel om op te noemen.
Dat kastje wilde ik eerst in de was zetten, toen bedacht ik dat het wit zou worden, hoogglans gelakt. Eerst schuren en primeren en weer schuren, dat is het werk van Man. Daarna het mooi maken met de hoogglans lak, dat is mijn werk. Alles ingekocht. Maar tot nu toe zijn we er nog steeds niet aan begonnen. Ik zeg met opzet ‘we’, want dat kastje willen we samen bewerken.


Maar ik kwam Annie Sloan tegen! In blogjes, in weer een andere blog, op haar site, het woord krijtverf viel, er hoefde niet geschuurd te worden, er hoefde niet eerst een primer opgebracht te worden, er hoefde eigenlijk helemaal niets, behalve dan een blik verf, een blik wax en een kwast kopen. Dat hebben we gedaan, een blik original white, een blik clear wax en een kwast. Het is dat Man erbij was, ik denk dat ik anders wel meer kleurtjes had meegenomen. Maar hij heeft gelijk. Eerst maar eens proberen of ik het ook leuk vind om te gebruiken. Meer kleurtjes zijn snel genoeg ingekocht. In het weekend zouden we gaan schilderen.
Maar ik kon niet wachten, ik ben er vandaag al aan begonnen. Eerst de lade om uit te proberen en het gevoel te pakken te krijgen. Ik had gehoord en gelezen dat je niet te netjes moet schilderen en van nature ben ik erg netjes. Die lade werd dus te mooi, ik was te precies met de kwast. De rest van het kastje ziet er beter uit, ik ben wat nonchalanter geweest. De lade heb ik met een natte doek bewerkt en daarna ben ik er nog eens lichtjes met de kwast overheen gegaan. Nu ziet die er hetzelfde uit als de rest van het kastje.


Zo rustig als ik af en toe kan zijn, zo ongeduldig was ik nu. Ik heb te snel met een doek de wax aangebracht. Hier en daar is er een klein beetje verf aan de doek blijven plakken, maar misschien is dat juist wel mooi. Wel weer wat geleerd. Geduld moet ik hebben met Annie Sloan. Bij een volgend object de ene dag schilderen, de andere dag de wax.

Mij werd verteld 'als je eenmaal Annie Sloan in huis haalt, ben je verkocht.' En dat is zo. Tijdens het schilderen van het kastje was ik al aan het bedenken wat ik nog meer zou kunnen doen. Ik ben dus verkocht, in de ban van de krijtverf.

15 opmerkingen:

  1. Het resultaat mag er zijn. Een prachtig wit kastje. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, Jaap! Ik had er veel plezier in om te doen en nu ben ik er ook nog eens heel blij mee :-) !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sowieso een heel leuk kastje wat je nog leuker hebt gemaakt. Ik ken de verf en je hebt het jezelf erg moeilijk gemaakt :-) Heerlijk zoals je ons weer mee neemt in je leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze leuke reactie kreeg ik van Anne Vellinga:
    wat leuk dat je er aan begonnen bent! en natuurlijk gelijk in de ban - dat komt ervan. ik ben nu bezig met de slaapkamervloer - een mix van graphite met parijs grijs - en annie's lak erover - mooi en verslavend. leuk om te zien hoe het kastje geworden is! en van 'mijn' krijtjongen kreeg ik de tip randjes hier en daar af te schuren zodat je het bruine hout ziet - maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd. veel plezier met alles wat volgt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anne, dankjewel voor deze leuke en 'leerzame' reactie! Eenmaal Annie binnen, zij is niet meer weg te slaan ;-)

      Verwijderen
  5. Denk dat Annie Sloan ook hier haar weg zal vinden :-).Heel mooi is dat kastje geworden, Ellie! Wordt het volgende kastje... rood ;-)?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. HaHa, Nathalie...van dat rode heb je wel kans ;-)...misschien het kastje voor in de hal..moeten we nog zoeken en vinden en kopen :-) Bij jou zal Annie Sloan zich heel erg thuis voelen, dat weet ik zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. En er volgen nog meer meubeltjes, Mieke...er staan nu drie kleine 'uit oma's tijd' tafeltjes klaar :-)

      Verwijderen
  8. Het is een erg mooi kastje geworden. Hoop het zeer binnekort in levende lijve te bewonderen. Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Joke, het is ontzettend leuk om met krijtverf te werken en je hebt snel resultaat! Soms is dat ook heel fijn ;-)

      Verwijderen
  9. Prachtig Ellie!
    Ik heb zo'n zelfde kastje in kitsch zilver en lig me hier af en toe al te bedenken of ik dat mee ga verhuizen want het past nergens bij. Nu weet ik dus wat ik er mee ga doen, graag ontvang ik nog wat tips van je over, hoe en wat te doen. Verder lees ik in de reactie van Anne Vellinga dat zij de slaapkamervloer aan het doen is. Weet jij of dat met iedere vloer kan? In mijn nieuwe huis ligt een parketvloer maar ik vind de kleur niet mooi dus ik zit nog steeds in dubio of ik geld uit ga geven aan een nieuwe vloer maar als je die ook kunt behandelen hoor ik het graag.

    Tot slot: ik heb weer genoten van de manier waarop je e.e.a. beschrijft en kijk weer uit naar je volgende verhaal!

    Groejtes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Yvonne, ik geloof dat ik wel weet wat je met het kastje gaat doen en anders verhuist het naar 'je weet wel', nummer 7 ;-) En tips zijn er genoeg en klein beginnen om 'het gevoel' en 'het resultaat' met het materiaal te krijgen en te zien. Het is heerlijk om mee te werken!. Nu staan er tafeltjes klaar en pas op, Yvonne, je komt niet meer af van Annie Sloan!
    Heel fijn dat je genoten hebt van 'mijn schrijfsel'!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er prachtig uit! Zal het toch eens onthouden voor het geval hier wat geschilderd moet worden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ans, het is ontzettend leuk materiaal om mee te werken, in korte tijd heb je iets 'mooi' gemaakt! En daarnaast is het ook nog eens verslavend ;-)

    BeantwoordenVerwijderen