dinsdag 4 augustus 2015

Wespen



Loom liggend in de zon, springt Sam plots een paar maal omhoog tegen het raam. ‘Druk met vliegen vangen. Een echte acrobaat.’ Dat denk ik. Maar ze blijft bezig en als ik naar buiten loop begrijp ik het. Wespen. Op het raam, boven het raam, op een spons, boven de tuintafel, bij de poort. Ik sluit de deur en loop de tuin in. Wil afstand hebben. Probeer te achterhalen waar de wespen vandaan komen. Zie het niet, Man ziet het. Onder de boeiboord van de uitbouw is het nest.

Al snel komt er iemand die met kalk en een klein percentage gif in het nest spuit. Je ziet de onrust bij de beestjes. Ons wordt geadviseerd uit de buurt te blijven. De wespen zijn door het spuiten agressief en vallen nu niet als eenling, maar als groep aan. Na ongeveer een uur is er al geen activiteit meer. Fijn dat het nest zo snel kon worden uitgeroeid.

Nog een goed advies gekregen:
Nadat de angel uitgezogen is, een paracetamol of aspirine op het wondje drukken, dat gaat de pijn en de zwelling tegen. 













19 opmerkingen:

  1. Derrel Niemeijer4 augustus 2015 om 10:01

    helaas voor mijn gevoel te kort, je zou er meer mee kunnen, dit is meer een dagboekfragment.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Derrel, laat ik nou alles geschrapt hebben. De 'wespenvanger' heeft veel uitgelegd over de beestjes en ik had het wel in het stukje vermeld, maar dacht dat het te saai zou zijn....goed dat jij mij hierop wijst, een goede les: altijd mijn gevoel blijven volgen...

      Verwijderen
  2. Sophie Dijkgraaff4 augustus 2015 om 10:33

    Kijk een vertelsel met goede raad, daar hebben we iets aan. Zijn ze echt helemaal weg Ellie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Sophie! Gisteravond zagen we nog een wesp, wit van de kalk...even afwachten of het een eenling is geweest, anders de 'wespenvanger' nogmaals laten komen. Garantie op al gedane arbeid :-)

      Verwijderen
  3. Dat gebeurt ons ieder jaar wel een keer, we hebben een 'vaste' wespenvanger; P. van der Putten uit Riethoven. Hij heeft ons ook al een paar keer van een horzelnest afgeholpen.
    Er is niks mis met een dagboekfragment, Ellie. Graag gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben iemand uit Veldhoven gehad. Een zeer rustige en vriendelijke man die tijd had om alles uit te leggen en ook zeer snel kwam. Ik ben nogal gevoelig voor de steken van die beestjes. Mieke, ik heb zelf ook geen moeite met een dagboekfragment, maar het had uitgebreider gekund. De details stonden al op schrift....

      Verwijderen
  4. En dank dat je 'mij' weer hebt gelezen, Mieke...ik loop ontzettend veel achter met lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooit moest ik een wespennest uitroeien en, ofschoon allergisch voor wespen, ging het mij toch aan het hart. Wat in het nest zat stoof bepoederd en al naar buiten, vloog nog wat rond voordat ze op de grond vielen. En wat niet thuis was kwam aanvliegen en bleef voor het nest hangen. Het duurde al met al twee dagen. Waren grote wespen.
    Niet leuk, maar ik zou het weer laten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo ongeveer ging het hier ook, Athy! Voelde me een beul door al die beestjes te laten vergiftigen. En bij het zien van de drukte en de paniek zou ik nog bijna spijt hebben gekregen, maar ik zou het ook zo weer laten doen.

      Verwijderen
  6. Gelukkig snel opgelost! Kunnen jullie weer rustig de tuin in :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel fijn Jannie dat de klus zo vlug geklaard is! En ja, het is nu heerlijk toeven in de tuin :-)

      Verwijderen
  7. Bah, wespen! Er zijn er veel dit jaar... Die tip met een paracetamol, daar had ik nog nooit van gehoord. Goed om te onthouden.
    Graag gelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel veel wespen vliegen rond, probeer er niet op te letten, maar dat lukt me niet altijd. Gelukkig deze keer alert geweest dankzij Sam. De tip werkt goed volgens de 'wespenvanger'. Leuk dat je 'hier' ook bent, Margo!

      Verwijderen
    2. Wilma den Heijer-Phillipson5 augustus 2015 om 19:02

      Ik vind het een gouden tip, die van de paracetamol op de steek. Nog nooit van gehoord, maar wel een goeie om op te slaan.

      Verwijderen
    3. Dat is zeker een goede tip, Wilma! Dank weer voor je reactie 😀

      Verwijderen
  8. Volgens mij zijn er toch een stel kunnen vluchten en verder naar het zuiden afgezakt. Ze zitten nu hier in de tuin. Getver, wat een irritante dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mies....ik heb ze nog wel de andere kant opgestuurd...😟

      Verwijderen
  9. Hoi, spannend hoor, zo'n wespennest. Ook meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie, Marijke! Leuk dat je 'mij' hebt gelezen 😀

      Verwijderen