maandag 20 januari 2014

Onder de indruk



Een hoge ruimte. Veel hout, veel licht stroomt binnen door de grote ramen. De stoelen en tafels staan klaar. Al snel loopt de ruimte vol. Veel vrouwen, maar ook hier en daar een man in het publiek. Ik heb Man ook meegenomen, hij is nieuwsgierig naar de auteur. Het is Jan Brokken die een lezing geeft over zijn laatste boek ‘De Vergelding.’ Het plan voor dit boek is o.a. ontstaan naar aanleiding van reacties over zijn tekst, anderhalve pagina lang, in een eerder uitgekomen boek van hem: ‘Mijn kleine waanzin’. Daarin stipt Jan Brokken de oorlog in Rhoon aan, een Zuid-Hollands dorp dat sinds de oorlog een geheim met zich meedraagt.
Ruim een uur praat de auteur over het boek en dan nog is hij niet klaar met vertellen. Over zijn nieuwsgierigheid naar gebeurtenissen in dat dorp tijdens de oorlogsjaren. Hoe die oorlogsjaren nog steeds van invloed zijn op de inwoners. Over de zoektocht naar de waarheid, vastbesloten die boven tafel te krijgen.



Jan Brokken is een gepassioneerd verteller. Nooit heb ik iets over de oorlog willen lezen en me er ook niet echt in willen verdiepen, maar gisteren is er geen moment van verveling in mij opgekomen. Het publiek hing aan zijn lippen, Man ook, ik ook.
Na de pauze is er gelegenheid voor het stellen van vragen. Ook deze worden met veel enthousiasme beantwoord. Jan Brokken heeft met zijn verhaal grote indruk op mij gemaakt. ‘De vergelding’ staat inmiddels op mijn ‘te-wensen-boeken-lijst.’


8 opmerkingen:

  1. je hebt mijn interesse gewekt Ellie, mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Anne! Daarvoor heb ik het geschreven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi beschreven Ellie, ik ben nu wel benieuwd naar dit boek. Graag gelezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel voor het compliment Mieke en natuurlijk dat je 'me' weer hebt gelezen! Ik ben ook 'om'...ga dit boek ook zeker lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt me een erg boeiende lezing geweest, was er graag bij geweest.
    Lees graag boeken die zich afspelen om en rond WO2. Dit boek kreeg ik van jullie en was de moeite waard om te lezen. :-)
    Had hier ook al wat neergezet via de foon, maar zie het nergens staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ans, fijn dat je van het boek hebt genoten! En ja, de lezing was zeer de moeite waard! X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi zoals je de gedrevenheid van Jan Brokken beschrijft, Ik heb daar 2 uur (samen met jou) genoten! Prachtig hoe hij kan vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Was inderdaad een interessante lezing! Ook leuk om samen met jou daarbij aanwezig te zijn :-) !!

    BeantwoordenVerwijderen