vrijdag 27 november 2015

Herinnering - Van gulden naar euro





We staan bij de bakker in de rij. Raken in gesprek over de prijs van een halve en hele cake. Dat wil zeggen: de vrouw praat, ik hum zo nu en dan een beetje en knik eens met mijn hoofd. Dat hummen en knikken is blijkbaar voor haar een teken met het verhaal door te gaan. Nog altijd rekent zij van euro’s naar guldens. Vertelt dat de boodschappen die zij nodig heeft soms weer in het schap belanden. Het maakt haar nog steeds kwaad dat de dagelijkse levensbehoeften sinds de invoering van de euro in prijs zijn verdubbeld. Ik kijk haar aan. Verbaasd. Dat iemand daar nu nog zo mee bezig is. Bijna veertien jaar na invoering van dit betaalmiddel.

Door dit gesprek denk ik aan mijn vader.
In het jaar 2001, het jaar voordat de euro werd ingevoerd, heeft hij mij ontelbare keren gevraagd hem nog eens uit te leggen hoe de gulden omgerekend moest worden naar de euro. Hij maakte zich daar heel druk over. Steeds opnieuw heb ik het hem uitgelegd. Pen en papier bij de hand om de som voor te rekenen. 


De invoering van de euro heeft vader echter niet meer meegemaakt. Toen hij was overleden zeiden Zus en ik tegen elkaar:
‘Nu hoeft hij zich over de euro in elk geval niet meer druk te maken. In de hemel is die niet nodig. Daar kun je alles gratis krijgen, zoveel als je wilt.’

23 opmerkingen:

  1. mooi Ellie, het lijkt zo'n simpele herinnering.. wie herinnert zich niet de invoering van de gulden, maar soms maakt diezelfde herinnering veel meer los xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Anke....één herinnering en het gaat stromen. Er komen allerlei dingen naar boven....misschien ook omdat a.s. zondag de sterfdag van mijn vader is, het lijkt net of je er dan meer ontvankelijk voor bent.

      Verwijderen
  2. Ssssst, niet verder vertellen maar ik doe het soms ook nog. Twee koffie en een simpel broodje ham kost nu 11 gulden. Geen haar op mijn hoofd die er toen aan dacht om dat ooit te betalen. Hoop maar dat je gelijk hebt wat die hemel betreft hoewel ik er een beetje tegenop zie om eeuwig koffie met een broodje ham te nuttigen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peter, ik denk dat iedereen nog wel eens omrekent. Ik bezondig mij er, heel soms, ook nog aan. Juist aan hetgeen waar jij het ook over hebt. Vroeger zou ik dat ook niet betaald hebben, nu doen we dat...het zijn juist de leuke dingen, maar om het eens oneerbiedig uit te drukken: het is 'van de pot gerukt'.....

      Verwijderen
  3. Ik ben toch nóg jonger, maar ook ik reken om. 2.20371. En ja, hadden we nog maar de gulden en waren we nog maar Nederland ipv Europapion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je gevoelens, Irma...maar wij zullen niet anders kunnen dan inkopen met de euro....

      Verwijderen
  4. Ik dacht er vanaf te zijn maar gisteren betrapte ik me er toch weer eens op. Mijn vrouw moest voor schoonmoeder een pakje sigaretten meebrengen. "Sodejuin", zei ik toen ik de prijs hoorde, "da's twintig gulden."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo zie je maar Mies..ik denk dat iedereen nog wel eens een keer omrekent of denkt 'oei oei oei', maar we hebben geen keuze. Of we moeten weer een ruilhandel starten zoals dat vroeger ook wel gebeurde. Jij een kilo appels van mij, ik een brood van jou ;-) Wat denk je, zou daar animo voor zijn?

      Verwijderen
  5. Dat omrekenen doen nog veel mensen. De gulden bestaat niet meer en je moet mee gaan met de tijd.
    Weer een mooi blogje Ellie .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zo, Linda, meegaan met de tijd. Ik denk ook nog wel eens 'oei....', maar dan verder, het is niet anders. Dank voor je compliment.

      Verwijderen
  6. Ik reken niet meer om, maar kan nog wel met weemoed terugdenken aan guldens kwartjes, dubbeltjes en stuivers, en aan de prachtige bankbiljetten die we hadden.
    Leuk stukje en ik kan me goed indenken dat je dan altijd even aan je vader moet denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel af en toe, ik zal zeggen eenmaal per jaar misschien, komt de gedachte aan de guldens boven, altijd door toedoen van iets of iemand. En door deze mevrouw 'plompten' er herinneringen aan mijn vader naar boven en het was niet moeilijk om die van de euro te vertellen, dat ging vanzelf.

      Verwijderen
    2. Het moet natuurlijk 'plopten' zijn, Selma. Apple maakt er af en toe iets heel anders van, ik had er overheen gelezen.

      Verwijderen
  7. Ik reken niet om, maar noem de 5 eurocent, gewoon een stuiver, maar de 10 eurocent geen dubbeltje. De 5 eurocent lijkt gewoon erg veel op de stuiver, vandaar! :) Ik wens je voor aanstaande zondag mooie en dierbare herinneringen toe aan je vader, Ellie....xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, die overgang. Ik vond het leuk: wie maakt dit nou mee in zijn leven? Omrekenen doe ik allang niet meer; het is niet met elkaar te vergelijken ...
    Leuk blogje, brengt herinneringen terug! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marjolein, het klopt wat je zegt: 'wie maakt dit nou mee?'. Voor mij ook leuk gezien de uitleg steeds weer opnieuw en de mooie herinnering eraan. Dank voor je compliment 😀

      Verwijderen
  9. is weer een leuke trigger naar eigen omgang ermee. ik gebruik het omrekenen als ik twijfel of iets wil kopen, en dan blijkt het aloude gezegde telkens van toepassing 'bij twijfel niet doen' ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anne, zo heb ik het nog niet bekeken, maar is inderdaad een goede manier om bij twijfel te gebruiken. Nu ik er zo eens over nadenk vind ik enkele dingen ook duur geworden en dan flits die gulden wel eens door mijn hoofd en roep ik uit: 'Dat zou ik er in guldens nooit voor hebben betaald.' Dus ja, blijkbaar rekent dat hoofd van mij ook nog wel eens om....

      Verwijderen
  10. Vandaag dus voor jou een dag met veel herinneringen en misschien een stukje weemoed.
    En net als Anne reken ik inderdaad soms om als ik niet zeker weet of ik het zal kopen. Laatst nog met een trui. Hij was leuk, maar toch twijfelde ik. Ik vond ineens € 44,95 een hoop geld en heb hem weer in het rek gehangen. Later ergens anders een trui gekocht voor meer dan de helft minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag een dag met mijn vader in de hoofdrol, met weemoed en mooie herinneringen die ik koester, Wilma. Dat omrekenen met hem is uiteindelijk een vrolijke herinnering geworden 🙂

      Verwijderen
  11. Ik met mijn 26 jaar ;-) reken ook nog steeds om. Raar eigenlijk inderdaad. En Ellie wat een mooi einde. En zag net een tompouce voorbij komen. Ik hoop, dat hij gesmaakt heeft. Warme groet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo jong nog en dan toch omrekenen ;-) ;-) ;-) ?? Vandaag een 'herinneringsdag' en alles komt voorbij: weemoed, humor, warmte, koesteren en het genieten van een heerlijke tompouce :-)

      Verwijderen