dinsdag 3 september 2013

Zondag



Zondag. Waar andere mensen juist die dag met het gezin op pad gaan, een fietstocht maken, een museum bezoeken, op visite gaan bij oma en opa of bij andere familieleden, zijn wij altijd thuis.
Op die dag is het bij Man en mij de dag voor ‘ons samen’, pyamadag genoemd. In werkelijkheid een dag met huisbroek aan (en ja, dat kan ook wel eens een pyamabroek zijn). Maar wat voor broek het ook is, het is die dag ‘pyamadag’. De start is heerlijk, lekker uitslapen en wakker worden met een kopje koffie. Daarna gaat Man uit bed en zorgt voor het ontbijt. Ja, ik ben dan nog heel lui, blijf meestal nog een tijdje liggen. Soms help ik Man, dan dek ik de tafel, maar met ‘het eten’ bemoei ik me niet. De ene keer is dat uitgebreid met kaas, tomaatjes, jam, fruit en zuivel, ‘n andere keer is het een stevig ontbijt, gebakken eieren met gesmolten kaas, dan hebben we geen behoefte aan méér. Overheerlijk zijn Man’s ontbijtjes en sapjes en koffie ontbreken nooit. Het kan ook zijn dat Man ’s ochtends vroeg eerst gaat hardlopen, dan blijf ik nog lekker onder het dons en wacht tot hij weer thuiskomt. Op die dagen komt het stevige ontbijt op tafel. We zitten lang aan tafel, we praten, we lezen kranten en boeken óf we rommelen wat in de tuin. Maar onze laatste zondag is heel anders verlopen. Wij ‘vierden’ onze pyamadag, niets aan de hand, maar plots kreeg ik het idee naar Roermond te rijden. De buurt te verkennen waarin we een huis ’te koop’ hebben zien staan. In pyamabroek kunnen we natuurlijk niet op stap. We gaan dus douchen en ‘mooi’ maken, tenslotte gaan we op een zondag onder de mensen. Dan in de auto en op pad. Druk op de weg, bijna geen verschil met doordeweekse werkdagen, zelfs vóór Roermond in de file gestaan. Hoe dat kan? Mensen op weg naar het centrum van Roermond of het outlet center, winkelen dus, blijkbaar doen mensen op zondag niets liever. Wij kwamen uiteindelijk aan in ‘de buurt’, reden rond, keken rond. Hebben langs de stoeprand gestaan, koffie gedronken die we meegenomen hadden, hulde aan Man daarvoor! En daarna? Snel naar huis, naar ‘onze pyamadag’! ’s Avonds, ondanks het ritje, toch opgepept voor de nieuwe week. Volgende zondag gewoon weer een pyamadag, weer genieten, want dat doen we op zo’n dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten