Samenvatting:
Op een
zonnige dag in augustus 1966 verdrinkt de achtjarige Jacob, zoon van Lucille en
Harold Hargrave. Bijna vijftig jaar later staat hij voor hun deur. Blakend van
gezondheid, nog steeds acht jaar oud.
En Jacob is niet de enige die is teruggekeerd uit de dood. Overal in de wereld duiken Teruggekeerden op, en al gauw zijn het er zo veel dat steeds meer mensen zich bedreigd voelen. Niemand begrijpt waarom het gebeurt, hoe het mogelijk is. Maar één ding is zeker: in de chaos die volgt zal iedereen uiteindelijk een keuze moeten maken.
Een aangrijpend boek, dat vragen oproept die lang blijven hangen.
En Jacob is niet de enige die is teruggekeerd uit de dood. Overal in de wereld duiken Teruggekeerden op, en al gauw zijn het er zo veel dat steeds meer mensen zich bedreigd voelen. Niemand begrijpt waarom het gebeurt, hoe het mogelijk is. Maar één ding is zeker: in de chaos die volgt zal iedereen uiteindelijk een keuze moeten maken.
Een aangrijpend boek, dat vragen oproept die lang blijven hangen.
Het verhaal wordt voor een
groot deel verteld vanuit het perspectief van de ouders, en dan vooral vanuit
het perspectief van Lucille, de moeder van de teruggekeerde Jacob. Zij, eerst
nog fel gekant tegen de teruggekeerden, ‘het zijn duivels’, is op slag
‘verkocht’ als haar zoon Jacob weer voor de deur staat. Hij is op 8 jarige
leeftijd door verdrinking om het leven gekomen. Al haar liefde borrelt op en
wil zij aan haar zoon geven, Harold daarentegen is behoudender. Soms zorgt dat
bij hun onderling voor onbegrip. Omdat er nogal wat doden terugkeren, duizenden
over de hele wereld, is de bevolking onrustig, zelfs voelt men zich bedreigd. Hoe
deze mensen te voeden en onder te brengen, moeten zij hun eigen plaats afstaan?
Ook de kerk en de overheid spelen een rol. Duidelijk wordt dat zij niet
goed weten hoe deze ongewone en uiteindelijk kritieke situatie aan te pakken.
Machtsverhoudingen komen naar voren. Vele
emoties komen aan bod: onrust, angst, onzekerheid, liefde, trouw, boosheid. Uiteindelijk zorgen al
deze emoties en het niet met de situatie weten om te gaan voor een escalatie. Met
scepsis ben ik aan dit boek begonnen, heb het ook vaak weggelegd. Bij tijd en
wijle vond ik het heel traag, vroeg ik me af ‘wanneer gebeurt er nou iets’?
Telkens opnieuw werd er weer iets toegevoegd, steeds hetzelfde, maar nergens
een antwoord op vragen die zich aandienden: o.a. de vraag wie heeft de Wilsons
vermoord? Het was een lange weg naar het plot van de roman of van de thriller?
Dat laatste was voor mij echt niet duidelijk. Eigenlijk is het niet helemaal
goed gekomen tussen dit boek en mij. Wat ik vooraf bedacht, dat ‘de terugkeer
van doden’ een fascinerend onderwerp zou zijn en ik best wel eens door dit boek
‘gegrepen’ zou kunnen worden, dat is absoluut niet gebeurd.
Wat Jason Mott met zijn
verhaal (ontsproten aan een droom die hij over zijn overleden moeder had) met
dit boek mee wil geven is, dat wij mensen, ‘bij leven’ aan elkaar zouden moeten
vertellen hoe belangrijk de ander voor ons is. Misschien had de auteur beter
zijn nawoord als voorwoord kunnen gebruiken. Het zou wellicht hebben geholpen
de verwachtingen iets minder hoog in te schatten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten