woensdag 19 november 2014

Vriendschap Vriend





Bij het wakker worden stijfheid en een allesoverheersende vermoeidheid. Het duurt een poos voordat ik mijn bed uitkom, ik heb nog tijd genoeg tot Vriend komt. ‘Dierbaar en bijna familie’, zo voelt voor mij onze vriendschap.

Het weerzien is hartverwarmend. We hebben elkaar te lang niet gezien, heb onze eerdere afspraken een paar keer moeten afzeggen. B heeft zelfs het huis nog niet gezien. We lopen door de tuin, bekijken het tuinhuis en het atelier, daarna is het huis aan de beurt. Ik geniet ervan hem rond te leiden en te vertellen. Hier hebben we de badkamer (die was er niet), daar is een muur weg (de enige in huis) en is de vaste trap naar zolder gemaakt. In deze kamer luistert Man muziek en in die kamer met balkon en hoge boom voor het raam, slapen we. Met B door het huis lopend voel ik weer de charme en de warmte die het uitstraalt. Zie ook weer de kleuren en het warme licht in alle ruimtes.

Terug in de woonkamer gaan we aan tafel zitten, uitzicht op de tuin. We drinken koffie en snoepen van soesjes met chocola er omheen. Daarna komt de wijn op tafel. B ontkurkt de fles, de glazen staan al klaar. Ik doe noten, kaaskoekjes, olijven en toastjes in een bakje, op de plank een stuk Münster.
Dan kan het praten beginnen. Over het leven, ‘zijn’ en ‘mijn’, over leuke en verdrietige dingen die we samen hebben meegemaakt. We praten over zijn kinderen, over boeken, de krant, vakanties, relaties en politiek. Werkelijk over alles wat ons bezighoudt. Zonder terughoudendheid spreken we de dingen uit. Als Man aan het eind van de middag van zijn werk thuiskomt zitten we nog steeds aan tafel, nog steeds niet uitgepraat.  

Bij het weggaan realiseer ik me hoeveel vertrouwen er is. Alles kan gezegd worden, een gesprek tussen ons gaat vanzelf. Elkaar maandenlang niet zien en alleen maar blijdschap bij het weerzien. Zo is de vriendschap met Vriend.

35 opmerkingen:

  1. Mooi zo'n vriendschap, vooral koesteren Ellie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echte vriendschap. Mooi om te lezen.
    Jullie klinken als heel hecht samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig en lief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo zie je maar, je beste vrienden hoef je helemaal niet wekelijks te zien om zich je beste vrienden mogen noemen. Fijn dat je zo iemand hebt waarmee je blijkbaar zóveel deelt en mee kunt delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig. Een vriendschap om in te lijsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit soort vriendschap is het zout der aarde. Daar word je een beter mens van en zo breidt de kring zich uit. Wat een weelde, Ellie om zo vrienden te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie reactie Athy 'het zout der aarde'....deze vriendschap kostbaar!

      Verwijderen
  7. Van genieten en heel erg koesteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Liefje, deze vriendschap zal altijd blijven wat er ook gebeurd!
    Mooi geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Om van te genieten en te koesteren, fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk lijkt me dat, zo'n vriendschap. Genieten! Ook erg mooi geschreven, Ellie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een fijne vriendschap, Nathalie, is mij ook veel waard! Dank voor je compliment. Lieve groet :-)

      Verwijderen
  11. Wies van der Varst-Bosch19 november 2014 om 19:42

    Koester zo'n momenten in het leven. Ze zijn niet altijd vanzelfsprekend. Prachtig toch. Die deur is dat Insel Hombroich?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wies, ik koester deze vriendschap zeker! En ja, Insel Hombroich, leuk dat je het herkent :-)

      Verwijderen
  12. Sandra Van de Waarsenburg-Stokbroeks19 november 2014 om 19:43

    Wat een mooie vriendschap Ellie Schmitz , en het kan als vrouw een vriendschap hebben met een man.......wordt vaak beweerd dat dit niet mogelijk is, zo'n onzin. Dit kan zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sandra, deze vriendschap bestond eerst uit 4 personen met zijn vrouw en mijn man. Beide zijn helaas overleden en wij zetten de vriendschap gewoon voort, dat is vanzelfsprekend, er is niets veranderd.

      Verwijderen
  13. Prachtig Ellie, koesteren het is een ware rijkdom en ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik ook zo'n vriend heb al 25 jaar lang.. Een vriendschap met een man die dieper gaat dan met menig vrouwelijke vriendin..zonder daarmee een bedreiging te zijn voor de liefde tussen mij en mijn eigen man. het kán!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Koester je vriendschap, Anke. Zo waardevol voor een mens om vrienden te hebben!

      Verwijderen
  14. Geweldig! Mooi en waardevol, in gedachten zag ik jullie zitten. Warm!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo voelde het voor mij ook, Jannie! Lieve groet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk, dit soort vriendschappen. Al spreek je elkaar soms maanden niet, op het moment dat je elkaar weer ziet heb je meteen de vertrouwde rode draad weer te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Precies zo is het Rebelse Huisvrouw...bij aankomst pakten we meteen de vertrouwde rode draad weer op..dit zijn vriendschappen om van te genieten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Vind het ook een mooi verhaal, vriendschap is zo belangrijk, zeker als je samen goede en minder goede tijden deelt, geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie reactie, Ria! Ik koester deze vriendschap, is me veel waard!

      Verwijderen