zondag 6 september 2015

Geboortedag







Vandaag is de geboortedag van mijn vader. Als hij nog geleefd zou hebben zou hij 96 jaar zijn geworden. Hij is 82 geworden. Ieder jaar op 6 september vier ik zijn verjaardag. Dat doe ik met een tompouce. Voor mijn ouders was dat een traktatie. Die traditie heb ik voortgezet. Ook mijn zus doet dat. Wij bellen elkaar op de verjaardag van onze ouders. Dan praten wij over hen, halen herinneringen op. Dat zij zo genoten van hun kleinkinderen, van hun huis, de tuin, een eindje fietsen, van voetballen op televisie, een stukje Limburgse vlaai én van een tompouce.

Ik denk vaak aan mijn ouders. Maar op deze dag en op 6 januari, de geboortedag van mijn moeder, gedenk ik hen extra. Al is het door het eten van een tompouce.

14 opmerkingen:

  1. Mooi zo'n lieve traditie. Ik wens jullie een mooie dag toe en eet smakelijk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Sophie. Ik vind het nog altijd een speciale dag. En ik kan me echt verheugen op die tompouce :-)

      Verwijderen
  2. Bijzonder. Vandaag is het ook de geboortedag van mijn vader. Hij is veel te vroeg gestorven en ik mis hem nog steeds. Hij zou vandaag 81 worden. Ik denk nog dagelijks aan hem en herinner hem in kleine momenten. Fijne gedenkdag Ellie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaap, wat naar dat je vader jong gestorven is. Dat je hem mist begrijp ik. Zo vaak ook denk ik aan mijn vader. Maar wij hebben dan allebei vandaag een 'speciale dag'. Mooie herinneringen voor jou ook, Jaap!

      Verwijderen
  3. Mooi om er zo elk jaar bij stil te staan en hem te gedenken. Mijn vader werd op enkele maanden na 82. Het lijkt amper een jaar geleden en toch is het in mei al weer zes jaar. Het is ongelofelijk hoe snel de tijd gaat. Ik wens je vandaag een mooie 'speciale' dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat stilstaan Mies, gaat vanzelf. De tijd vliegt inderdaad. Al zo lang geleden, bijna 14 jaar, maar voor mij lijkt het ook nog dichtbij, kan me alles nog zo goed voor de geest halen. Een speciale dag vind ik het ook vandaag, vandaar de tompouce. Net op, heerlijk!

      Verwijderen
  4. Mijn lieve (niet biologische) vader werd maar 62 jaar vanwege zijn zieke nieren. Ik heb geen speciaal ritueel op zijn geboortedag, maar ben wel op dezelfde datum (23 maart) jarig. Op zijn sterfdag drie jaar na zijn overlijden (8 juli) werd mijn dochter geboren... Ik wens je een fijne dag met mooie herinneringen Ellie <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar jij bent op andere manieren op die dag bij je lieve vader, Jannie! Je bent dezelfde dag jarig, dat is al bijzonder! En de geboorte van je dochter op zijn sterfdag is helemaal speciaal. Altijd weer is de cirkel rond, komt alles weer bij elkaar.

      Verwijderen
  5. Mooi als dat zo kan. Dan moeten de anderen dat ook willen, natuurlijk. Ik wens je een heel fijne dag vol fijne herinneringen, Ellie. Warme groet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Mieke. Zus en ik zijn vandaag niet bij elkaar, maar we hebben al wel met elkaar gesproken. Zij in Limburg haar lekkers bij de koffie, ik thuis in Waalre.

      Verwijderen
  6. Ellie, wat een mooie traditie heb je zo samen met je zus gecreëerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed om herinneringen op te halen, vooral met een zus. Wat dat betreft heb ik niemand meer. Ja, mijn dochters die herinneren opa en oma, maar ik ben de enige voor mijn ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat jij niemand meer hebt als zus of broer (zo begrijp ik het) om over ouders te praten. Voor mij is er alleen nog een zus om over de ouders te praten. De oudste zus (en zij wist heel veel) is overleden, de broer lijdt aan Alzheimer.

      Verwijderen