woensdag 23 september 2015

Inchecken en doorlopen



Zoals altijd wil ik op de fiets. Niet met de auto. Grote afstanden rijden vind ik heerlijk. Korte stukjes niet. Daar heb ik een hekel aan. Fietsen als het regent vind ik ook niet erg. Vandaag wel. Het valt met bakken tegelijk uit de hemel. De hele dag al. Ik besluit met de bus te gaan. Heb een afspraak en wil niet totaal doorweekt aankomen.

Wordt het nog droog? Wanneer? Kan ik op de fiets naar de bushalte? Lopend met een paraplu in de hand lukt mij niet. Buienradar brengt uitkomst. Ik zie dat het over een uur even droog zal zijn. Veel te vroeg, maar zonder een spat regen kom ik bij de bushalte. Net op tijd, het begint weer. De bus komt daardoor ook later dan gepland.

Weinig tijd tussen aankomst bus en vertrek van de trein. Misselijk geworden door het wilde rijgedrag van de chauffeur die tijd in moet halen en dan ook nog een lange rij voor de kaartjesautomaat. Zo rustig als ik van huis ben gegaan, zo gestrest ben ik nu. Eindelijk aan de beurt. Na een paar keer proberen heb ik nog steeds geen kaartje. Waarom lukt het mij niet? Achter mij wordt de rij langer, mijn hoofd langzamerhand roder en warmer. Dan maar met pinpas een kaartje zonder korting.

Man staat al op het perron. Op de valreep halen we de trein. Als ik mijn verhaal vertel zegt hij: ‘Jij hoeft geen kaartje te kopen. Je hebt een ov-chipkaart waar toch genoeg saldo op staat. Je checkt in en je checkt uit. Het bedrag wordt afgeschreven.’ Ik schaam me dood. Al jaren heb ik zo’n kaart. Weet toch hoe het werkt? 

Heb ik onrustig in de bus gezeten, bang om de trein te missen. Gestrest in de rij gestaan, bang om de trein te missen. En zonder korting op het nippertje de trein gehaald. Volgende keer maar gewoon weer inchecken en doorlopen.

17 opmerkingen:

  1. Maar wat vaker met de trein, Ellie! Leuk om te lezen, hahaha :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mieke, en ik weet het toch dat het zo werkt....ik was met mijn gedachten blijkbaar ergens anders dan gewoon bij het 'inchecken en doorlopen' ;-)

      Verwijderen
  2. Geweldig. Heerlijk verstrooid. Leuk om te lezen Ellie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar en een leuk verhaal !
    O bah, openbaar vervoer. In jaren geen gebruik van gemaakt. De laatste keer heb ik gewoon een kaartje via internet gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor het compliment. Zelf heb ik geen hekel aan openbaar vervoer, kan soms heel handig en rustig zijn 😉

      Verwijderen
  4. De klantonvriendelijkheid van de NS. Alles op een klein kastje waarvan er te weinig zijn. Hoera, maar niet waar. Zelfs ik, ik ben toch jonger en reisde vroeger alle dagen met de trein, laat me graag helpen door de jeugd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lang leve de jeugd voor jou, Irma. Normaliter red ik mij uitstekend met mijn kaart...blijkbaar een beetje te verstrooid 😊

      Verwijderen
  5. Hier nog eentje die erg onwetend is over de trein hoor! Je hoeft je nergens voor te schamen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was meer met andere dingen bezig dan met de ov-kaart, Margo. Dan krijg je cat soort gekke dingen 😶

      Verwijderen
  6. Zou mij ook kunnen gebeuren zoiets, op het moment zelf doordat je de ogen van de anderen in je rug voelt, lijkt het denkvermogen ineens op tilt te slaan ;) Herkenbaar dus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Jannie, zoals jij het beschrijft gebeurt het ook, daarbij gehaast, misselijk en gestrest....kan niet anders, maar ik vind het ook komisch. Alles weten van die kaart en toch op dat moment niet weten te gebruiken. Blij dat ik niet de enige ben....xxx

      Verwijderen
  7. zo zou ik naar mijn vriendin in Alkmaar en kom er in Amsterdam achter dat het station veranderd is... uren later bij mijn vriendin vertelt zij ongeveer jouw verhaal en heeft dat ook aan de NS verteld en kreeg het geld voor het kaartje terug... dus als je deze blog nu even naar de NS mailt, met je gironummer ;) !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anne....wat een goed idee!! Stuur de blog meteen naar de NS. Ben heel benieuwd naar een reactie. Wordt vervolgd :-)

      Verwijderen
  8. Het gaat nog niet zo gemakkelijk, Anne. NS heeft geen e-mailadres voor klanten....ik ga eens op zoek naar een postadres en stuur een brief met een kopie van mijn stukje.
    Wordt vervolgd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel soms gaat dat zo. Later vraag je je af hoe dat zo kon. Diep van binnen ergens anders mee bezig.
    Ik bleef laatst maar bezig mijn vrij reizen kaartje te pakken te krijgen. Er kwam maar geen papiertje uit dat ding. Nee, al jaren niet. Komt gewoon op je ov kaart....Haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu ik jouw reactie lees, zie ik je bij de automaat staan, waarschijnlijk met wisselende gezichtsuitdrukking en maar proberen dat kaartje in handen te krijgen. Ik voelde mij zo stom, maar ben helemaal gerustgesteld. Het kan eenieder overkomen. Wij waren druk bezig met andere dingen, Athy ;-)

      Verwijderen