donderdag 2 juli 2015

Acht dagen



In mijn jeugd kwamen de melkboer en de bakker aan huis om hun waren te verkopen. ’s Ochtends vroeg zette mijn moeder een ijzeren mandje bij de voordeur waarin lege flessen van de yoghurt, melk en vla. Vanille of chocolade. De melkboer vulde het rekje weer. Aan het eind van de week werd door mijn moeder afgerekend.



In het dorp twee bakkerijen. Maar nadat de bakkers stopten met hun werk kwam het personeel van de bakker in een naburig dorp aan de deur. Gielke heette de man. Jarenlang kwam hij door de achterdeur onze keuken binnen, maakte een praatje en leverde het brood. Aan het eind van de week rekende mijn moeder ook met hem af.



24 juni 2015

Sinds ik begin 1972 het ouderlijk huis heb verlaten geen melkboer of bakker aan de deur gehad. Sinds Man en ik ruim een jaar in dit huis wonen, komt er elke twee weken een kaasboer. Reageer ik niet snel genoeg op de klop op de voordeur, komt ook hij achterom aan de poort. Meestal ben ik in mijn atelier te vinden en dat weet de man. Verkoop aan de deur bestaat nog. Dat bevalt mij wel. Vandaag is de kaasboer geweest.



25 juni 2015

Uit oude tafeltjes kies ik het hoge om te beschilderen met krijtverf van Annie Sloan.


 
Zo nu en dan maak ik aantekeningen voor een kort verhaal, voor nieuwe blogberichten en lees ik Adriaan van Dis’ ‘Ik kom terug’. ’s Avonds mijn wekelijkse ‘huiskamer-bridge-avond’, daarvoor word ik opgehaald.



26 juni 2015

Ik drink koffie bij vrienden. De rest van de dag ben ik thuis. Ik lees en maak aantekeningen voor het korte verhaal. ’s Avonds is de temperatuur nog zo aangenaam dat Man en ik de hele avond buiten zitten. Na het eten pakken we het boek. Man leest ook graag. Als het afkoelt maken we de vuurkorf aan. We hebben nog geen zin om naar bed te gaan. Het is immers dit jaar nog niet vaak voorgekomen dat we buiten kunnen zitten.



27 juni 2015

Vandaag een presentatie van ‘Dubbeldichters’. De bundel bevat een selectie uit een jaar prozaïsche schermutselingen tussen de beide dichters Mattie Goedegebuur en Derrel Niemeijer. Tijdens de presentatie wordt voorgedragen. Alexander Franken treedt een paar maal op. Een gitarist en schrijver. Hij weet sfeer te brengen met zijn mooie gitaarspel en prachtige teksten. Na afloop wordt Derrel Niemeijer beëdigd als eerste nachtburgemeester van de stad Eindhoven. Het is een middag met creatieve mensen en leuke gesprekken. Onder de aanwezigen o.a. ook Nanna Dillen, Willem Adelaar, Hans Marijnissen en Peter Scharpach.



Een boekhandel bezoeken en zonder boeken naar huis gaan is ondenkbaar voor Man en mij



28 juni 2015

Omdat ik niet op de verjaardag van mijn zus kan zijn, gaan Man en ik er vandaag heen. Het is heerlijk weer. We zijn de hele middag buiten. Na het avondeten gaan wij weer huiswaarts.



29 juni 2015

Omdat ik mijn huis niet zelf bij kan houden, hebben wij hulp. We zijn erg blij met E. Zij zorgt vandaag weer voor een schoon en fris huis, strijkt de was, veegt nog snel het terras en ruimt op wat zij ‘onderweg’ in huis en buiten tegenkomt.

Vriendin komt ook. Het is een poos geleden dat we elkaar hebben gezien. Hoog tijd om bij te praten. Als de vrouwen weer naar huis zijn ga ik liggen, slaap onmiddellijk. Een paar dagen op rij een afspraak is teveel. Er moet worden ‘opgeladen’.



30 juni 2015

Mijn driemaandelijkse afspraak in het ziekenhuis in Nijmegen. Bij binnenkomst in de stad heerst er een enorme chaos van verkeer. Lange rijen auto’s, boze toeterende chauffeurs, grote groepen mensen op de fiets of bromfiets. Alles en allemaal kris kras door elkaar. In het centrum op het grote plein de auto’s in rijen, schots en scheef. Er is geen doorkomen aan vanwege een ongeval. Wanneer ik een lichte paniek voel vanwege mijn geplande afspraken, stap ik uit en vraag hulp aan een agent. Hij is zo vriendelijk mij de hele rotonde rond te begeleiden. Ik kom te laat, met mij nog meer bezoekers. In de kliniek was men al ingelicht.



1 juli 2015

Ik heb mijn afspraak bij de ‘ruggendokter’. Het is ongeveer 40 minuten rijden. Op de terugweg ben ik meer tijd kwijt. Een vrachtauto gekanteld. Rijbaan afgesloten. 



2 juli 2015

Vandaag schrijven.
















22 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen. Ik zag je bij de presentatie van ''Dubbeldichters''.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor compliment, Jaap! Wij hebben dus blijkbaar niet met elkaar gesproken....

      Verwijderen
  2. Dat was weer een mooi kijkje in jouw leven, Ellie. Ik lees het iedere keer weer met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wederzijds...ook ik lees jou graag én met plezier!

      Verwijderen
  3. Dank je wel voor een kijkje in het leven van Ellie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het lezen, Jaap. Ik hoop dat je het leuk vond :-)

      Verwijderen
  4. En zo vliegen de dagen voorbij, het was een drukke week voor je.
    Je bent een paar mooie boeken rijker geworden! :-)
    Leuk je weer gelezen te hebben. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ans, wat fijn jou hier weer terug te zien, maakt me echt blij!! En boeken....je weet hoe dat werkt 😀 liefs xxx

      Verwijderen
  5. Mooi. Goed dat ik die ventilator in je atelier zag. Ik heb opdracht gekregen om die van ons ergens te gaan zoeken op zolder.
    Voor mij niet echt nodig. Ik begin het tegen de veertig graden pas een beetje lekker warm te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank, Mies! Ik vind de warmte ook heerlijk, maar in het atelier wordt het benauwd en dan werkt het in de 'bovenkamer' niet meer zo goed. Dat kunnen wij schrijvers toch niet gebruiken 😋

      Verwijderen
  6. Wat toevallig, ik het 'Ik kom terug' van Adriaan van Dis hier ook liggen. Ik ben erin begonnen en genoot van de heerlijke schrijfstijl. Adriaan van Dis kan ook heerlijk spreken. Zo'n avond met creatievelingen doet een creatief mens goed: inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een heerlijk boek om te lezen, Odile! Geniet ervan! Fijn dat je mijn stukje ook hebt gelezen.

      Verwijderen
    2. En ja, een bijeenkomst met creatieve mensen is voedsel voor de geest! Ik heb enorm genoten!

      Verwijderen
  7. Plots veel 'wit' in de tekst...zo heb ik mijn bericht niet gepost. Het ziet er slordig uit, maar het lukt mij niet te corrigeren....'blogger' gaat haar/zijn eigen gang :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Yvon van Bergen3 juli 2015 om 07:55

    Leuke blog weer….:)
    Mooi tafeltje gescoord, en in de ‘Annie'!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor het lezen, Yvon! Inderdaad een mooi tafeltje, ben er blij mee!

      Verwijderen
  9. Jannie Harmsen3 juli 2015 om 14:39

    Weer een mooi overzicht van jouw leven Ellie, fijn te lezen en tussendoor ook nog mooi werk gezien:) Liefs! xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Jannie. Fijn dat je 'mij' weer hebt gelezen! Liefs xxx

      Verwijderen
  10. Was gister laat begonnen maar las het vandaag overnieuw. Wat goed dat jij notities maakt om te schrijven. Doe ik ook maar bij terug lezen heb ik er geen contact meer mee. Frustrerend!
    Nu geen activiteiten meer totdat deze verrukkelijke warmte iets hanteerbaarder is. Heerlijk om je te lezen, Ellie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je nogmaals hebt gelezen! Mijn aantekeningen lezen is al genoeg om het gevoel erbij weer te hebben. Heerlijk voor mij zijn jouw reacties Athy, daar laad ik van op!

      Verwijderen